۱۳۹۰ مرداد ۱۳, پنجشنبه



رییس سازمان زندان‌ها خبر از ۱۷ برابر شدن تعداد زندانیان بعد از انقلاب داد. او پیش از این نیز اعلام کرده بود با وجود ظرفیت ۵۵ هزار نفری زندان‌ها، بیش از ۲۲۰ هزار نفر در ایران، زندانی هستند.
اسماعیلی درباره تعداد زندانیان به مهر گفته است: "بر اساس آمارهای بدست آمده، ۷۰ درصد زندانیان جزو خانواده‌های کم‌درآمد و فقیر هستند. زندانی که در جرایم مواد مخدر و سرقت به زندان افتاده بدون شک از قشر نیازمندان هستند".
وی پیش از این نیز به روزنامه شرق گفته بود: "ظرفیت اسمی زندان‌های کشور ۵۵ هزار نفر است، اما بیش از ۲۲۰ هزار نفر زندانی هستند".
اسماعیلی همچنین خبر داده در دوره یک ساله مسوولیت وی، ۵۵ هزار نفر به تعداد زندانیان کشور اضافه شده است. به عبارت دیگر بر اساس همین آمار روزانه ۱۵۲ نفر به تعداد زندانیان در ایران اضافه می شود.
در همان زمان یوسفیان، از اعضای كمیسیون قضایی مجلس، با اشاره به اینکه "الان چهار برابر ظرفیت موجود، زندانی داریم و در بعضی جاها تا هشت برابر هم رسیده است"، گفته بود: "زندانی كه ظرفیت صد زندانی را دارد، هشتصد زندانی را در خود جا داده است؛ این وضعیت را می‌توان در برخی شهرستان‌ها نیز مشاهده كرد".
یونس موسوی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون قضایی مجلس نیز خبر از آن داده بود که "تعداد زندانیان در زندان‌ها به حدی زیاد است که بعضی از آن‌ها مجبورند در راه پله‌ها بخوابند".
افزایش زندانیان پس از انتخابات
سخنان مسوولان سازمان زندان‌ها و کمیسیون قضایی مجلس درباره تعداد زندانیان در حالی بیان می‌شود که در دو سال گذشته و پس از بروز اعتراضات نسبت به انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در خرداد ۸۸، افراد زیادی بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.
علاوه بر فعالان سیاسی، دانشجویی، حقوق بشر، زنان و ... تعداد زیادی از مردم عادی نیز که در تظاهرات اعتراضی بازداشت شده بودند، با احکام زندان رو به رو شده‌اند.
پیش از این و در جریان رسیدگی به حوادث بازداشتگاه کهریزک، اعلام شده بود یکی از دلایل انتقال زندانیان به این بازداشت‌گاه، پر بودن ظرفیت زندان اوین بوده است.

در همین حال آمار منتشر شده حکایت از آن دارد که تعداد بسیار زیادی از زندانیان از جمله اقشار کم درآمد در جامعه هستند، لذا آن‌گونه که اسماعیلی می‌گوید "اگر خانواده زندانیان حمایت نشوند فردا آن‌ها هم به جرگه بدهکاران اضافه شده و شاید خودشان اموال ما را سرقت کنند". این در حالیست که حقوق زندانیان سیاسی نیز قطع شده و وابستگان آنها از کار اهراج شده اند. در عین حال هر گونه کمک مالی به خانواده زندانیان با واکنش شدید حکومتی روبه رو می شود.
از سوی دیگر گفته می‌شود که "نزدیک به یک سوم زندانیان آزاد شده دوباره دستگیر می‌شوند که در مرحله دوم دستگیری مرتکب جرم‌های سنگین‌تری شده‌اند". با این وجود رییس سازمان زندان‌ها پیش از این اعلام کرده بود: "باید اجرای احكام را جدی بگیریم و ابهت را به زندان برگردانیم".
بر اساس آمارنشریه سازمان زندان‌هامواد مخدر و اعتیاد ۳۷ درصد، اعمال بر ضد اشخاص و اطفال ۱۶ درصد، سرقت ۱۰ درصد، اعمال بر ضد عفت و اخلاق عمومی ۹ درصد و· بر ضد اموال و مالکیت ۶ درصد، جرم‌های اصلی زندانیان است.
منبع : روز
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin