۱۳۹۰ مرداد ۳۱, دوشنبه

۸۸ روز بلاتکلیفی در زندان اوین، سهم ۷ شهروند بهایی


با گذشت حدود ۳ ماه از بازداشت شهروندان بهایی در ارتباط با دانشگاه مجازی بهائیان، این افراد هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» در تاریخ یکم خرداد ۱۳۹۰ مامورین امنیتی در برنامه‌ای سیستماتیک با هجوم به منازل ده‌ها شهروند بهایی در تعدادی از شهرهای کشور، ضمن تفتیش کامل منزل و ضبط وسائل شخصی، اقدام به بازداشت گسترده‌ی این افراد کردند. به نحوی که بعد از گذشت  حدود  یک‌ماه، تعدادی از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده، اما ۷ نفر از شهروندان بهایی همچنان در حبس باقی ماندند.
رامین زیبایی، وحید محمودی، فرهاد صدقی، محمود بادوام، کامران مرتضایی، ریاض سبحانی و نوشین خادم افرادی هستند که حدود سه ماه در زندان اوین محبوس بوده و همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.
لازم به ذکر است که اتهام این افراد “اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده است و تمامی ایشان در زندان اوین حضور دارند.

چهار روز بی‌خبری مطلق از وضعیت ثمین احسانی شهروند بهایی

از وضعیت ثمین احسانی شهروند بهایی که در تاریخ ۲۶ مرداد بازداشت شده بود، همچنان خبری در دست نیست.
به گزارش «خانه‌ی حقوق بشر» ایران، ثمین احسانی شهروند بهایی پس از مراجعه به دادسرای اوین و جهت حل مشکل پاسپورت خود، در تاریخ  ۲۶مرداد بازداشت شد. پس از این ماجرا، مامورین به منزل وی  آمده و ضمن تفتیش آن، تمام وسائل شخصی از جمله کامپیوتر و همینطور وسائل مربوط به دیانت بهایی را ضبط کردند.
این در حالی است که پس از گذشت چهار روز، وی هیچ تماسی با خانواده نگرفته است.
بازداشت یک فعال مدنی در آذربایجان      


مهسا مهدیلی از فعالین مدنی آذربایجانی روز گذشته در شهر ارومیه توسط نیروهای اطلاعاتی و امینتی بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مسولین امنیتی و انتطامی اورمیه به خانواده وی از دادن هر گونه اطلاعاتی خودداری می‌کنند و تا کنون از محل نگهداری وی هیچ گونه خبری دردست نیست.

بازداشت این فعال مدنی در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل رد طرح نجات دریاچه اورمیه در مجلس به فراخوان فعالان سیاسی و مدنی آذربایجانی روز شنبه تظاهراتی در شهر ارومیه برگزار خواهد شد.


یک منبع مطلع با اعلام این خبر به «خانه حقوق بشر ایران» گفت: «مهدی زاده از فعالین سیاسی و نیز زیست محیطی است که در رابطه با روند خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه نوشته‌ها و مصاحبه‌های را با چند رسانه‌ی خارج از کشور داشته است.
خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه طی سال‌های اخیر همواره مورده اعتراض فعالین محیط زیست و شهروندان استان آذربایجان بوده است. مسئولین دولتی اما اقدام در خور توجه‌ای برای حفظ و نگهداری این دریاچه از خطر خشک شد انجام نمی‌دهند. مجلس شورای اسلامی نیز به طرح فوریت نجات دریاچه ارومیه در هفته‌های گذشته رای نداده بود.
بسیاری از فعالین محیط زیست و شهروندان آذربایجانی که در این رابطه فعالیت می‌کنند مورد بازداشت و یا تهدید قرار می‌گیرند.

  بی خبری‏ از وضعیت کوهیار گودرزیarticle picture
 
بی خبری‏ از وضعیت کوهیار گودرزی، با وجود گذشت بیش از بیست روز از بازداشت وی
با وجود گذشت بیش از بیست روز از بازداشت کوهیار گودرزی، هنوز هیچ‌گونه اطلاع درستی از محل نگه‌داری وی در دست نیست.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، کوهیار گودرزی، که در تاریخ 9 مردادماه در تهران بازداشت شده است، از زمان دستگیری، تاکنون تماسی را با خانواده خود برقرار نکرده است. این درحالی است که یک روز پس از بازداشت این فعال حقوق بشر، مادر وی نیز در منزلش در کرمان بازداشت شده و تاکنون در زندان به سر می‌برد.

عدم اطلاع از شرایط کوهیار گودرزی درحالی است که مطابق قانون و آیین‌نامه حقوق شهروندی، متهم بلافاصله پس از بازداشت می‌بایست اجازه داشته باشد تا خانواده‌اش را در جریان محل نگه‌داری خود قرار دهد.

برخی از منابع آگاه از نگه‌داری وی در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات خبر می‌دهند. با این وجود تاکنون هیچ مرجع رسمی، مسئولیت بازداشت وی را قبول نکرده است.

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، پیش از این در تاریخ 29 آذرماه 88 در حالی که قصد شرکت در مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری را داشت، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد و سپس از سوی دادگاه به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شد. وی در آذرماه 89، پس از سپری کردن حکم خود از زندان آزاد شده بود.

کمیته گزارشگران حقوق بشر، ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت نامعلوم کوهیار گودرزی، برخوردهای صورت گرفته با وی و مادرش را خلاف قانون دانسته و خواهان روشن شدن شدن هر چه سریعتر وضعیت آنان است

افت فشار خون و به وخامت گراییدن وضعیت جسمی زندانی سیاسی حشمت الله طبرزدی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانیان سیاسی حشمت الله طبرزدی  روز گذشته دچار افت شدید فشار خون گردید ووضعیت جسمی وی  به وخامت گرایید اما علیرغم شرایط حاد جسمی از انتقال او به مراکز درمانی خوداری کردند.
روز شنبه 29 مرداد ماه زندانی سیاسی حشمت الله طبرزدی دچار افت فشار خون گردید و وضعیت جسمی وی به وخامت گرایید که با کمکهای اولیه و به موقع همبندیانش تا حدی در وضعیت وی تاثیر داشت.علیرغم افت فشار خون و شرایط حاد جسمی زندانبانان از انتقال او به بهداری زندان خوداری کردند.
زندانی سیاسی حشمت الله طبرزدی از مدتی پیش از ناراحتی حاد قلبی رنج می برد و با عوارض مختلف ناراحتی قلبی همانند افت فشار خون و غیره مواجه است. اما تا به حال از رسیدگی پزشکی برای درمان وی اقدامی صورت نگرفته است و در صورت استمرار عدم رسیدگی پزشکی خطر جدی جان این زندانی سیاسی را تهدید می کند.
زندانی سیاسی مهندس حشمت الله طبرزدی در آخرین دورۀ بازداشت وی که در  تاریخ 7 دی ماه 1388 با یورش مامورین وزارت دستگیر و به سلولهای انفرادی منتقل گردید در آنجا مورد شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفت.بازجویان وزارت اطلاعات با پرونده سازی و نسبت دادن اتهامات دروغین و واهی،پرونده او را به شعبۀ 26 دادگاه انقلاب منتقل کردند. فردی بنام میرعباسی او را مورد محاکمه قرار داد  و به 9 سال زندان و 74 ضربه شلاق محکوم کرد اما در دادگاه تجدید نظر حکم وی به 7 سال زندان تقلیل یافت.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به عدم درمان و  خطری که جان این زندانی سیاسی را تهدید می کند هشدار می دهد و از کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اعزام گزارشگر ویژه سازمان ملل برای دیدار از زندانها و مصاحبه با زندانیان سیاسی و خانواده های آنها جهت تهیۀ گزارش از جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای و ارائۀ آن به سازمان ملل متحد می باشد.
فعالین حقوق بشرو دمکراسی در ایران

عدم درمان و تشدید فشارهای غیر انسانی علیه وبلاگ نویس زندانی


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" وبلاگ نویس زندانی که در شرایط حاد جسمی بسر می برد از ملاقات کابینی با خانوادهاش محروم گردید.
وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری (سیامک مهر) که از ناراحتی حاد جسمی مانند کلیه و بیماری گوارشی مدتی است که شدیدا در رنج می باشد و تا به حال چند بار دچار خونریزی معده شده است. دردهای شدید کلیه باعث فشارهای مضاعف بر وی می باشد. اما بازجویان وزارت اطلاعات از درمان وی خوداری می کنند و ناراحتی جسمی وی را به عنوان ابزاری برای  فشار آوردن علیه این زندانی سیاسی بکار می برند.
از طرفی دیگر در یک اقدام غیر انسانی دیگر علیه این وبلاگ نویس زندانی اقدام به قطع ملاقات کابینی او باخانواده اش نمودند.قطع ملاقات کابینی او بدون هیچ دلیلی صورت گرفته است و برای تحت فشار قرار داد وی بکار برده می شود.
وبلاگ نویس زندانی محمد رضا پورشجری شهریور ماه 1389 در منزلش با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه که در دست بازجویان وزارت اطلاعات می باشد منتقل گردید. بازجویان وزارت اطلاعات او را تحت شکنجه های وحشیانۀ جسمی و روحی قرار دادند. این شکنجه ها به حدی شدید بود که آقای پورشجری برای رهایی از این شرایط اقدام به خودکشی ناموفق نمود.او به مدت 7 ماه بطور مستمر در سلولها انفرادی و تحت شکنجه های مستمر روحی قرار داشت.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،تشدید فشارهای غیر انسانی و عدم درمان بیماریهای حاد جسمی این وبلاگ نویس زندانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران برای بازدید از زندانها، ملاقات با زندانیان سیاسی و خانواده های آنها جهت تهیۀ گزارشی از جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای و ارائۀ آن به سازمان ملل متحد می باشد.



فعالین حقوق بشرو دمکراسی در ایران
31 مرداد 1390 برابر با 22 اوت 2011
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin