۱۳۹۰ شهریور ۲۳, چهارشنبه


  ویکی لیکس و ولیعهد ولایتarticle picture
باز هم ویکی لیکس موجب دردسر شده است. این بار انتشار سانسور نشده صد ها هزار تلگراف سری سازمان های سیاسی و جاسوسی آمریکا پر است از مطالب خواندنی درباره ایران. پاره ای از این مطالب نه برای کسی تازگی دارد و نه سری را فاش می کند. از آنجا که آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد مدت ها پیش چهار نمایندگی سیاسی – اطلاعاتی برای ایران در لندن، دبی، لاهور و استانبول ظاهراً احداث شده است.

این دفاتر و نماینگی ها گوش هایی شده اند برای شنیدن مطالب راجع به ایران و گزارش آنها به واشنگتن. زمانی که به تمام اسرار کتبی وزارت خارجه و دیگر دستگاه های آمریکا دستبرد زده شد و آقای «ژولین آسانژ» اعلام کرد که این اسرار را انتشار خواهد داد، طوفانی بر پا شد. البته در دفعات پیشین سعی شده بود اسامی مرتبط با تماس ها سانسور شود تا خطرجانی متوجه آنهایی که در عراق، افغانستان و یا ایران با مقامات ودستگاهای بیگانه بگو و بشنو دارند، محض احتیاط انتشار نیابد. اما این بار از قرار معلوم هیچ یک از اسامی مربوط به افراد مطلع پوشانده نشده است و از این رو این خطر وجود دارد که جان پاره ای از این افراد در کشورهای طالبان زده نظیر افغانستان و ایران در خطر باشد.

داستان انتشاراسرار و اسناد مخفی آمریکاسابقه طولانی دارد. اگر انگلستان و یا فرانسه موفق شده اند اسرار خود را حداقل تا سی سال محفوظ نگه دارند، وآنگاه پاره ای از آنهارا رسما انتشار دهند، آمریکایی ها در موردحفاظت از اسرار خود سابقه درخشانی ندارند. یکی از جنجالی ترین حوادث مرتبط با انتشارناخواسته اسرار سیاسی و نظامی آمریکا است که در روزنامه نیویورک تایمز انتشار یافت و به ماجرای « الزبرگ» معروف شد. در آن حادثه «دانیل الزبرگ» که تحلیلگر موسسه" راند کورپریشن" و یکی از مشاوران وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون) بود در بحبوحه جنگ ویتنام تصمیم گرفت اسناد مخفی مربوط به آن جنگ و سیاست های مورد بحث در میان مسؤولان حکومتی آمریکا را که به سرقت برده بود در اختیار روزنامه نیویورک تایمز قرار دهد. پاره ای از ناظران معتقدند احتمالاً یکی از دلائل تشدید موج مخالفت عمومی با این جنگ وپایان نافرجام آن انتشار همان اسناد بود. غلغله ای به پا شد، آنهایی که مخالف جنگ بودند الزبرگ را یک قهرمان ملی معرفی کردند و آنهایی که مدافع جنگ و سیاست های آمریکا در ویتنام بودند او را دزد و خیانت کار نامیدند.

داستان به این جا ختم نشد. وزارت جنگ و دولت آمریکا که موفق نشده بودند روزنامه نیویورک تایمز را از انتشار این اسناد منصرف کند سرانجام علیه این روزنامه اعلام جرم کردند و در دادگاه خواستار تعقیب و تنبیه نیویورک تایمز شدند. این پرونده سرانجام پس از طی مراحل بدوی و تجدید نظر برای استیناف روانه دیوان عالی آمریکا شد. این محکمه که در تاریخ آمریکا به علت حضور شخصیت های برجسته قضائی همانند «براندایز»، «ارل وارن»، «ویلیام داگلاس» و «ترگود مارشال» معروفیت جهانی یافته است در این مورد نیز یکی از درخشان ترین آرای خود را صادر کرد.

محتوی رأی دیوان عالی آمریکا برائت نیویورک تایمز بود زیرا قضات این دادگاه با اکثریت آراء اعلام کردند که همانگونه که وزارت جنگ در حفظ اسرار خود مسئولیت دارد روزنامه نیویورک تایمز هم محق است آنچه را که اعتقاد دارد مردم باید بدانند انتشار دهد. به زبان ساده تر، دولت باید اسرار خود را حفظ کند و نیویورک تایمز هم وظیفه اش آگاهی رساندن به خوانندگان است .

البته انتشارات ویکی لیکس به دلایل گوناگون منجمله بی احتیاطی های انتشار دهندگان این اسناد در به خطر انداختن جان دیگران با چنین استقبالی از سوی مردم و مطبوعات روبه رو نشده است. باید در انتظار ماند و در درازمدت آثار و عواقب این افشاگری را با در دست داشتن اطلاعات کافی مطالعه کرد.

اما در این میان آنچه بسیار بسیار جالب به نظر می رسد مطالب انبوه و غیر منتظره ای است که از درون نظام جمهوری اسلامی به دنیای بی انتهای اینترنت درز کرده است. پاره ای از این مطالب فکاهی به نظر می رسد و پاره ای با آنچه در این مدت شایع بوده است همخوانی دارد و از تازگی آنچنان استثنایی برخوردار نیست. در عین حال بخش دیگری از این مطالب برای اطلاع ایرانیان و دیگران که به مسائل ایران علاقه مند هستند برای مدت های مدید مواد اولیه تغذیه رسانه ای مهیا کرده است.

امید است که در مرحله اول تعداد هرچه بیشتری از این اسناد را در بخش انگلیسی سایت «ایران و جهان» انتشار دهیم و همچنین ترجمه بخش های خواندنی و جالب این اسناد را پس از برگرداندن به فارسی از طریق«ایران و جهان» در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. شکی نیست که روزنامه کیهان و نویسندگان آن نیز آنچه را که قابل بحث و تفسیر تشخیص دهند در صفحات این هفته نامه منعکس خواهند کرد.

این نوع اسناد حتی با دانستن آنکه برای مطالعه عوام نوشته نشده اند بیش از آنکه از نقطه نظر اطلاع رسانی مفید باشد می تواند از جنبه فکاهی و تفریحی بودن نیز بی ارزش نباشد. در واقع می توان گفت که دو عمل و عکس العمل غیر عادی و مرموز در این اسناد توأم شده اند. جنبه اول که جمع آوری و نیاز به این اطلاعات مخفی است که مسلماً برای اطلاع عموم نبوده است و احتمالاً مخفیانه و با ترس و نگرانی انجام گرفته است و به خوبی به چشم می خورد. جنبه دوم جالب بودن این اسناد گزارش هایی است که گزارشگران خطاب به مسؤولان خود نوشته اند. خواندن پاره ای از این مطالب یادآور دوران اشغال سفارت آمریکا در تهران و سپس انتشار کتاب های معروف به«اسناد لانه جاسوسی» است. اگر در مورد آن اسناد انتشار دهندگان سانسور و شیوه سبک - سنگین کردن مطالب را به کار بردند و بر مبنای پاره ای از گزارش ها تنها اسناد مربوط به مخالفان رژیم آخوندی را منتشر کردند و از انتشار اسنادی که می توانست برای مسؤولان وسران حکومت اسلامی گران تمام شود خودداری کردند، این بار مسؤولان پروژه ویکی لیکس از کسی خُورده برده ای ندارند و همه چیز را آن گونه که بوده است در معرض دید عموم قرار داده اند.

آیا «آقا مجتبی»، «سیف الاسلام» ایران است؟

یکی از جالب ترین مطالب مندرج در این اسناد و یا اولین سندی که برای بحث در این ستون انتخاب کرده ایم مربوط می شود به«آقا مجتبی خامنه ای» پسر و ولیعهد رهبر جمهوری اسلامی. برای اطلاع خوانندگان از روش نگارش این گزارش ها در زیربخشی از ترجمه این سند (PR100716ZMAY07) نقل می شود:
موضوع: فرزند رهبر : پشت پرده
خلاصه :

قسمت یک - یک دکتر ایرانی، که با استناد به گزارش های رسیده به حلقه اصولگرایان تندرو در ایران نزدیک می باشد ادعا می کند که پسر رهبر، مجتبی، دارای افکار و عقاید افراط گرایانه است و دارای نفوذ فراوان در اداره و گرداندن دفتر رهبری می باشد. دکتر اشاره می کند که با این که مجتبی اساساً قدرت خود را از موقعیت پدرش به دست آورده است، اما او در حال ساختن پایه های قدرت خود می باشد. رهبر بنا به گفته او بعد از مدت ها مقاومت در برابر شروع معالجات شیمی درمانی خود را آغاز کرده است. این تنها منبع برای این خبر است، قابل تأیید نمی باشد ولی معتبر است.

قسمت دوم- دکتری که به جناح اصولگرایان نزدیک می باشد و از نزدیکان وزیر سابق امور خارجه، ولایتی است، در هفتم ماه مه به دفتر آمریکا در دبی گفت که فرزند رهبر خامنه ای در تصمیم گیری های سیاسی ایران نقشی مستقیم و منفی دارد. دیدگاه های این شخص در ارتباط با دستگیری موسوی ( مذاکره کننده هسته ای) و شرایط داخلی ایران در تلگرامی جداگانه فرستاده خواهد شد.

نفوذ پسر رهبر انقلاب

قسمت سوم- دکتر ادعا می کندکه مجتبی بر تصمیم گیری های سیاسی رهبر تأ ثیر گذار است. این منبع ادامه می دهد که مجتبی سی وسه سال سن دارد و سومین پسر از چهار فرزند پسر رهبر است. او ادامه می دهد که مجتبی یک اصولگرای افراطی و تندرو به معنای واقعی است. از شاگردان سابق رهبر گروه « انصارحزب الله» شخصی به نام حسین الله کرم است، هرچندکه عضو این گروه نبوده است. او فقه می خواند ولی لباس روحانیت بر تن نمی کند. بنا بر گزارش ها ی این منبع، مجتبی تنها فرزند رهبر است که در سیاست فعال است..

قسمت چهارم- دکتر که خود را یک اصولگرای مذهبی توصیف می کند، گفت : مجتبی دارای ذهن و افکاری افراطی است که هرگز نمی تواند به سمت مصلحت گرایی وا صلاح اندیشی ترغیب و یا سوق داده شود.
دکتر، او را مقصر و عامل بسیاری از جنبه های منفی سیاست ایران می داند. این منبع اشاره ای نکرد به این که آیا از چنگزنی و علاقه او به قدرت کاسته شده است یا خیر.

زمانی که مدیر دفتر آمریکا در ادامه صحبت ها مطمئن بودن ایالات متحده را ازحمایت و کمک ایران به گروه هایی که به سربازان آمریکایی در عراق حمله می کنند مطرح می کند، دکتر(منبع) اشاره به این می کند که قابل باور و محتمل است که او سیاست های ایران در عراق را نیز هدایت می کند. او همچنین مقایسه ای در مورد عملگرا بودن بین مجتبی و فرمانده سپاه( رحیم صفوی )انجام داد و او را عملگرا تر دانست.

بخش پنجم- دکتر اشاره به این می کند که مجتبی بیشتر قدرت خود را از پدرش می گیرد و در صورت خروج پدرش از صحنه قدرت، او هم قدرت خود را از دست خواهد داد. دکتر ادامه می دهد : بعد از اینکه رهبر از درمان بیماری خود و به علت ترس از این که مردم با مشاهده اثرات شیمی درمانی از بیماری او مطلع خواهند شد، سر باز میزد، هم اکنون تحت شیمی درمانی است و به رژیمی بر پایه سبزیجات روی آورده است. ( توجه: گزارش دریافتی از یک رسانه به این اشاره می کند که مجتبی یک جایگزین ممکن برای پدرش است، ولی هیچ یک از منابع ما به این امکان اشاره ای نمی کنند).

قسمت ششم- دکتر ادامه داد، به هرحال مجتبی در طی ده سال گذشته بسیار کار کرده است تا پایه های قدرت سیاسی خود را استحکام بخشد و سعی میکند تا نیروهای خود را از مشهد گرفته تا جاهای کلیدی دیگر مستقر کند. این نیروها که به او وفادار هستند توانایی و مهارت هایی را کسب کرده اند که به سختی قابل جایگزین کردن است.


با وجود این که مجتبی جایگاه و مقامی قانونی یا رسمی ندارد، تمام وزراء و مقاماتی که به دفتر رهبری که "بیت" نام دارد می روند نسبت به او بسیار خضوع وخشوع می کنند."

با آنکه تاریخ بیشتر این مطالب به سالهای پیشین عطف میشود، از آن نقطه نظرهنوز قابل اهمیت هستند که ثبوت پاره ای از این گزارشها در صحنه عمل مشاهده شده است. مثلا با وجود آنکه تاریخ سند فوق به ماه مه سال دوهزار وهفت بر میگردد، طی حوادٍث مرگباردوسال پیش دیده شد که چگونه سردستگی گروه اراذل و اوباش و بسیجی های بیشرم تحت فرماندهی و نظارت شخص مجتبی خامنه ای قرارداشت. دربخشی از همین سند مورد بررسی اظهار شده است که مجتبی حتی تلفن پدرش را زیر شنود قرار داده است.

اگر سیف الاسلام، پسر قذافی مخلوع حد اقل آشکارا درامور دخالت می کرد وبدین وسیله تا دقایق آخرشهامت تقبل مسئولیت را داشت، سیف الکفر رژیم تهران ترجیح می دهد در حواشی ودر خفاعلیه ملت ایران ومنافع ملی ما توطئه کند.

شاهین فاطمی
پاریس

صدور اولین حکم محرومیت از تحصیل برای یک دانشجوی پزشکی سیگاری


به گزارش خبرگزاری مهر وابسته به وزارت اطلاعات، ۲۳ شهریور، ”شورای مرکزی انضباطی دانشجویان“  یک دانشجوی پزشکی سیگاری دو ترم از تحصیل محروم کرد.
صرامی‌گفت: ”در این جلسه پرونده یکی از دانشجویان رشته پزشکی در شورا مطرح و با توجه به تعدد و تکرار تخلفات در استعمال دخانیات در خوابگاه به منع موقت از تحصیل به مدت دو نیم سال محکوم شد.“
وی افزود: ”استعمال دخانیات در دانشگاه و اماکن مرتبط جزء بند رسیدگی به تخلفات اخلاقی قرار میگیرد. متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۲ تا ۵ محکوم می‌شود و در صورت تکرار تا بند ۱۲ قابل تشدید است.“
به این ترتیب نه تنها پوشش، حجاب، طرز حرف زدن، حرکات و کلیه موارد دانشجویان مورد تنبیه قرار میگیرد بلکه حتی سیگار کشیدن در دانشگاه هم تنبیه دارد!

  ممنوع !article picture
 
ایمیل ارسالی بینندگان:من یکی از بینندگان شما هستم و اخبار را هر روز چک می کنم ، روزی نیست که خبری در مورد تنگتر شدن فضا برای مردم ایران با ممنوع شدن این چیز و آنچیز نباشد، مثلا همین امروز خبر ممنوعیت خانه های مسکن مهر برای زنان که باید سند را به اسم همسرانشان کنند! و یا دیروز که نماینده زن مجلس رژیم خواسته که چادر برای زنان مجرم زندانی ممنوع شود .

من لیستی را از این ممنوعیت ها اینجا می آورم:

آب بازی ممنوع،
مسکن مهر برای بانوان ممنوع،
ماهواره ممنوع،
تجمع مسالمت آمیز فعالان محیط زیست ممنوع،
پارتی و میهمانی خصوصی ممنوع،
بردن موبایل دانش آموزان به مدرسه ممنوع،
رشته علوم سیاسی ممنوع ،
تدریس دانشجویان دختر و پسر در کنار یکدیگر ممنوع،

چادر برای زنان زندانی ممنوع،

شنا در ماه رمضان ممنوع،

پوشیدن شلوار لی در مدارس ممنوع،

روز والنتاین ممنوع،

ترانه با محتوای عاشقانه در کنسرت ها ممنوع،

گزارش قتل و جنایات در رسانه ها ممنوع،

نگهداری و بردن سگ (حیوان با وفا)به خیابان ممنوع،

"مثلث های عشقی" در سریال ها ممنوع،

سیگار کشیدن دانشجویان ممنوع،

قلیان کشیدن ممنوع،
تاریخ قبل از اسلام ممنوع ....و هزاران ممنوعیت دیگر و روز به روز به لیست ممنوعیت ها اضافه میشود.فکر نمی کنید که با همین لیست کافی است که ایران را کشور ممنوعات بنامیم ؟!

به امید آزادی

هرانا؛ شهره روحانی دارای رتبه ۱۵۱ در رشته زبان محروم از تحصیل شد




خبرگزاری هرانا – شهره روحانی، شهروند بهایی که در کنکور سراسری دانشگاه در رشته زبان های خارجی رتبه ۱۵۱ را کسب نموده بود به دلیل نقص در پرونده از حق تحصیل محروم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامبرده پس از اطلاع از این موضوع به سازمان سنجش مراجعه کرده و مسئولین مربوطه اعلام کردند به دلیل اعتقادات مذهبی قادر به پذیرش ایشان نیستند.
شهره روحانی در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: با اصرار زیاد موفق به ملاقات با دکتر نوربخش مسئول بخش گزینش شدم، ایشان ضمن ابراز تاسف به من گفتند که هیچ کاری از دست ما بر نمی آید و اگر شما وارد دانشگاه هم بشوید پس از ۳ الی ۴ ترم محروم از تحصیل می شوید.
وی در ادامه افزود: "بر اساس اظهارات دکتر نوربخش در صورتی که من خودم را مسلمان هم معرفی میکردم به دلیل اینکه از پیش وزارت اطلاعات اقدام به شناسایی خانواده های بهایی نموده است، این امر غیر ممکن بود."
سند مربوط به نقض پرونده این دانشجو را در زیر مشاهده کنید.

nasrin_sotoodehنسرین ستوده وکیل پایه یک دادگستری از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته رای شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به مینا جعفری یکی از وکلای نسرین ستوده ابلاغ شد.
بر اساس حکم صادره نسرین ستوده از سوی این شعبه به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.
نسرین ستوده پیشتر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به یازده سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از شغل وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.
این حقوقدان اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می‌برد و به دلیل بی‌حرمتی به خود و خانواده‌اش در آخرین ملاقات کابینی از ملاقات‌های بعدی تا اصلاح وضعیت صرفنظر کرده است.

  اعتصاب غذای يك زندانی سیاسی كرد در زندان

 قروه
article picture
 
گزارش دریافتی: يك زنداني سياسي كرد كه مدتي پيش در دادگاه شهر قروه به 6 سال زندان محكوم شده بود ديروز در زندان اين شهر به دليل اعتراض به حكم خود دست به اعتصاب غذا زد.

بنا به گزارش اعضاي كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني ، حيدر رشيدي اهل روستايي قروچاي از توابع شهرستان دهگلان كه به اتهام امنيتي و همكاري با يكي از احزاب كرد مخالف ر‍ژيم در دادگاه شهر قروه به 6 سال زندان محكوم شده بود ديروز 22 شهریور در زندان اين شهر به اعتراض به صدور حكم خود دست به اعتصاب غذا زد.
گفتني است كه حيدر رشيدي داماد ماموستا فيض الله حسين پناهي يكي از فعال مدنی و فرهنگی کرد است که مدتی پیش وی نیز به اتهام امنیتی و براه انداختن مجالس شب شعربعد از 2 ماه بي خبري در بازداشتگاه اطلاعات شهر قروه همراه پسرش محمد ،6 ماه پیش با گذاشتن وثیفه سنگین به طور موقت آزاد شدند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی


  دو کوهنورد امریکائی تکذیب شدند!article picture
 
علیرضارضایی:احمدی‌نژاد در آستانه‌ی سفر استانی به نیویورک که اگر نرود صدای ملت مظلوم و بطور همزمان قهرمان ایران به گوش هیچ صندلی‌ئی نمی‌رسد خبر از آزادی دو کوهنورد امریکائی داد و افزود این دو عزیز دل که با یک عزیز دل دیگر فقط برای تفریح و عشق و حال و صفا سیتی و خنده خوشحالی ما را سرافراز نموده و از طریق کوه به میهن اسلامی ما وارد شدند تا دو روز دیگر بهمراه مقادیر انبوهی کیف، کفش، گیوه، کت، شلوار، فرش لاکی کاشان، مبل استیل، قطعاتی از منارجنبون، سی و دو تا از پایه‌های سی و سه پل، قسمتهائی از رصد خانه‌ی مراغه و امثالهم با اسکورت هوائی به کشورشان بازگردانده خواهند شد تا قدرت‌های زورگو بدانند که ..... (یه همچین شر و ورهائی).
همزمان قوه قضائیه ضمن اعلام خبر رسیدگی به اتهام سیصد و پنجاه و ششم از مجموع دوازده هزار و هشتصد و چهل و هفت اتهام وارده، ابراز امیدواری کرد که با اعدام این دو جاسوس امریکائی طی همان دو روز آینده بتواند پاسخگوی احساسات نرم و لطیف ملت حق طلب ایران باشد و در راه احقاق حق همان ملت شریف ایران از هیچ کوششی فروگذار نکند (یا کوشش کند که فرو گذاشته نشود یا با کوشش فرو گذاشته نشود یا ... بدلیل ارتباط تنگاتنگ قوه قضائیه با فروگذاری دقیقاً متوجه منظور نشدیم) . این قوه که مثل سایر قوا اعم از مسلح و سه‌گانه و قوه تخیل و امثالهم به پرونده‌ی دو کوهنورد اتفاقاً اینهم مثل سایر پرونده‌ها کاملاً مستقل رسیدگی می‌کند همچین دوباره ابراز امیدواری کرد که با رسیدگی عادلانه به اعدام و پرونده‌ی این دو جاسوس مقام معظم رهبری خوشحال بشود.
سه روز پس از انجام موفقیت آمیز سفر احمدی‌نژاد به نیویورک که مورد استقبال میلیون‌ها صندلی دسته‌دار قرار گرفت و طی آن دو جنین در شکم مادرشان در طول مسیر خودروی احمدی‌نژاد فریاد زدند محمود محمود و دوازده انگولاساکسون اسم پدربزرگشان را گذاشتند مموتی و چهار صد و هشتاد میلیون روشنفکر ایرانی مقیم امریکا اعم از دکتر، مهندس، پرفسور، رئیس ناسا، مدیر دانشگاه و تعدادی خانم بی‌حجاب در حالیکه همگی بخاطر بازگشت به وطن اشک شوق بهشان حلقه زده بود در دیدار دسته جمعی با احمدی نژاد که شام هم می‌دادند تاکید کردند که ما باید حتماً به ایران برگردیم تا بیشتر پیشرفت کنیم؛ خلاصه بعد از تمام چیز کلک بازی‌ها وزارت اطلاعات نسبت به شایعه‌ی دستگیری دو کوهنورد امریکائی کلاً اظهار بی‌اطلاعی کرد!
علیرضارضایی ، خودنویس
 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin