۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه


عدم تحویل پیکر یک شهروند کرد توسط نیروهای انتظامی

خبرگزاری هرانا – پس از مرگ یک شهروند کرد به نام "بختیار رحمانی" بر اثر تیر اندازی نیروهای اداره مبارزه با قاچاق کالای در کرمانشاه، پیکر وی از سوی این نیرو‌ها به مدت ۴۸ ساعت تحویل خانواده وی نشد.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه مورخ ۱۵مردادماه حوالی ساعت ۷ عصر در منطقه «کوزران» از توابع شهر کرمانشاه نیروهای اداره مبارزه با قاچاق کالا به ظن حمل کالای قاچاق چند اتومبیل سواری از نوع سمند و پژو را مورد تعقیب و گریز قرار داده و در ‌‌نهایت بر اثر تیر اندازی راننده خودرو پژو از ناحیه سر مورد هدف قرار گرفته و در دم جانباخت.
نیروهای امنیتی پس از توقف خودرو و بازرسی آنکه متوجه شدن کالای قاچاق در آن وجود ندارد از تحویل پیکر این جوان به خانواده‌اش سر باز زدند و از ایشان خواستند که همکاران وی که اقدام به حمل کالای قاچاق کردند خود را معرفی کنند.
پس از اعتراض خانواده مقتول جنازه وی روز دوشنبه به خانواده وی تحویل داده شد.
گفته می‌شود علی الرغم عدم وجود هر گونه کالای خارجی در خودروی شهروند مقتول، خودروی وی توسط نیروهای اداره مبارزه با قاچاق کالا توقیف و ظبط شده است.

حق دسترسی ایرانیان به اطلاعات مسدود شده است
حق دسترسی ایرانیان به اطلاعات مسدود شده است
جرس: جمعی از روزنامه نگار زندانی در زندان های اوین و رجایی شهربا انتشار بیانیه ای به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ مرداد، تاکید کردند: «تعطیلی دو روزنامه اعتماد ملی و کلمه سبز به عنوان دو روزنامه شاخص جنبش سبز ایران و دستگیری و در حصر خانگی قرار دادن مدیران مسوول و سیاستگذاران این دو روزنامه که از رهبران جنبش نیز هستند ، اوج فشارهایی بوده که بر فضای جامعه ایران سنگینی کرده و آن را به سوی یک استبداد همه جانبه سوق داده است.»
 در این بیانیه که 14روزنامه نگار زندانی آن را امضا کرده اند، تاکید شده است که «با تعطیلی روزنامه ها و مراکز اطلاع رسانی و تعطیلی دفاتر خبرگزاری های خارجی و اخراج خبرنگاران و روزنامه نگارانی که قادرند واقعیت های موجود ایران را در داخل و خارج از کشور منعکس کنند ،عملا جریان آزاد اطلاعات و حق دسترسی شهروندان به اطلاعات مسدود شده است.»


متن کامل این بیانیه که کلمه منتشر کرده، به شرح زیر است:

در ۱۰۵ سال گذشته ملت ایران چندین گام و خیز بلند تاریخی برای قانون گرایی، آزادی خواهی و دمکراسی طلبی برداشته است، اما دو سال اخیر را می توان نقطه عطفی در این مبارزات تاریخی دانست ، دو سالی که با انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ و تولد جنبش سبز آغاز و سر فصلی شد برای تعیین روند جدید کوشش های مسالمت جویانه و عاری از خشونت مردم ایران برای دستیابی به رویای دیرین آزادی و قانون گرایی.
در دو انقلاب و چهار جنبش اصلاحی صورت گرفته در این ۱۰۵ سال، روزنامه نگاران ایران یکی از گروه های پیشرو و خط شکن مبارزه با استبداد، جهل، فساد و زیاده خواهی های حکومتها و صاحبان قدرت بوده اند. طی دو سالی که از آغاز جنبش سبز می گذرد و همچنانکه انتظار می رفت، روزنامه نگاران ایران از یک آزمون سخت دیگر نیز سر بلند بیرون آمدند.

هم اکنون بیش از ۴۰ نفر از روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای کشور در زندان به سر می برند. تعدادی از آنها با احکام غیر قانونی برای همیشه و یا برای چندین ده سال از ادامه کار بازمانده اند و برخی نیز با نا امن بودن فضای کار حرفه ای زندگی در غربت و تبعید خود خواسته را به رغم میل خویش در پیش گرفتند.
در دو سال گذشته دادگاه های جمهوری اسلامی دست کم ۴۰ سال حکم زندان برای روزنامه نگاران و فعالان عرصه رسانه ها صادر کرده است. تعدادی دیگر نیز در انتظار صدور حکم برای خود هستند.

انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بدون برگزاری هیچ دادگاهی تعطیل شده است و طی این مدت چند تن از اعضای هیات مدیره آن نیز زندانی شده اند.
روزنامه ها، هفته نامه ها و سایتها و وبلاگ های بسیاری توقیف، تعطیل و فیلتر شده اند.
نشریات غیر فارسی زبان در مناطقی چون آذربایجان و کردستان وضعیت شان به جایی رسیده که تقریبا دیگر اثری از آنها دیده نمی شود و تقریبا همه ی این نشریات با اعمال فشار به محاق رفته اند .اقدامی که صریحا بر خلاف اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی است .

احضار، تهدید و بازداشت روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای کشور در طول این دو سال هرگز متوقف نشده و همچنان هم ادامه دارد.
با تعطیلی روزنامه ها و مراکز اطلاع رسانی و تعطیلی دفاتر خبرگزاری های خارجی و اخراج خبرنگاران و روزنامه نگارانی که قادرند واقعیت های موجود ایران را در داخل و خارج از کشور منعکس کنند ،عملا جریان آزاد اطلاعات و حق دسترسی شهروندان به اطلاعات مسدود شده است.

تعطیلی دو روزنامه اعتماد ملی و کلمه سبز به عنوان دو روزنامه شاخص جنبش سبز ایران و دستگیری و در حصر خانگی قرار دادن مدیران مسوول و سیاستگذاران این دو روزنامه که از رهبران جنبش نیز هستند ، اوج فشارهایی بوده که بر فضای جامعه ایران سنگینی کرده و آن را به سوی یک استبداد همه جانبه سوق داده است.
این دو رهبر جنبش سبز و همسران گرامی شان در ۱۷۵ روز گذشته در حصر خانگی قرار دارند، زندانی که به مراتب بدتر از زندانی است که ما روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای امضا کننده این بیانیه در آن قرار داریم . اخبار رسیده حاکی از شرلیط بد جسمانی آنهاست .شرایطی که برخی پزشکان و دیگر آزادی خواهان کشور را بر آن داشته که نسبت به سلامت آنها به مقامات جمهوری اسلامی هشدار دهند.

ما روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای امضا کننده این بیانیه با گرامی داشت روز خبرنگار و تبریک آن به اهالی رسانه اعتراض خود را نسبت به در حصر قرار دادن آقایان موسوی ،مهدی کروبی و خانمها زهرا رهنورد و فاطمه کروبی اعلام و از نحوه نگهداری آنها در حصر که بی شباهت به زندان بدون برگزاری هیچ دادگاه صالحه ای نیست ابراز تاسف کرده و خواهان آزادی آنها هستیم . بدیهی است جمهوری اسلامی ایران مسوول مستقیم جان رهبران جنبش سبز و تمامی زندانیان سیاسی و مطبوعاتی کشور و معترضان اجتماعی و سیاسی است.

امضا کنندگان بیانیه:
۱-سید علیرضا بهشتی شیرازی
۲-علی ملیحی
۳-سیامک قادری
۴-علیرضا رجایی
۵- بهمن احمدی امویی
۶-مسعود باستانی
۷- مسعود لواسانی
۸- نادر کریمی جونی
۹- سعید متین پور
۱۰-محمد صدیق کبود وند
۱۱-محمد داوری
۱۲-سام محمودی سرابی
۱۳-کیوان صمیمی
۱۴-عیسی سحرخیز
بالاخره قبله كدام طرف است؟

بلاتکلیفی علیرضا کیا ، شهروند معترض به حصر رهبران جنبش سبز، در بند ۳۵۰ زندان اوین

علیرضا کیا از اول اسفند ماه سال گذشته که به دلیل شرکت در تجمعی به منظور اعتراض به حبس خانگی رهبران جنبش سبز برگزار شده بود، بازداشت شده، از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر می برد .
به گزارش خبرنگار کلمه ، این جوان ۲۱ ساله به همین دلیل و بدون برگزاری هیچ دادگاهی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد .
او که در تظاهرات اول اسفند بازداشت شد با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام ،اجتماع و تبانی و اخلال در نظام عمومی توسط نیروهای امنیتی مواجه شد. اتهاماتی که هنوز او فرصت نکرده در دادگاهی نسبت به آنها اعتراض کند .
این جوان معترض هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود بندی که بیشترین تعداد زندانیان سیاسی را در خود جای داده است .

انتقال زندانی سیاسی رضا جوشن با وضعیت وخیم جسمی به سلولها انفرادی

بنابه گزارشات رسیده  زندانی سیاسی رضا روشن با وضعیت وخیم جسمی به سلولهای انفرادی شکنجه گاه زندان گوهردشت کرج منتقل گردید.

روز شنبه ۱۵ مرداد ماه حوالی ۱۰ صبح زندانی سیاسی رضا جوشن با وضعیت وخیم جسمی به اطلاعات زندان گوهردشت کرج برده شد و پس از اینکه توسط فرجی نژاد مورد توهین و اذیت وآزار قرار گرفت به سلولهای انفرادی منتقل گردید.زندانی سیاسی رضا جوشن روز جهارشنبه ۱۲ مرداد ماه دچار سکتۀ قلبی شد و برای مدتی در حات اغما فرور فت که منجر به لکنت زبان و بی حس شدن قسمتی از بدنش گردید. پس از سکته قلبی او دچار عوارضی مانند سردرد،سر گیجه ، حالت تهوع و تاری دید گردید.اما بازجویان وزارت اطلاعات مانع انتقال وی به مراکز درمانی شدند و بجای درمان، او را به سلولها انفرادی منتقل کردند. عدم درمان و انتقال به سلولهای انفرادی می تواند برای جان وی خطر جدی ایجاد کند.
صبح امروز خانواده جوشن که از خبر سکتۀ قلبی فرزندشان بشدت نگران شده بودند با زندان تماس گرفتند و خواستار ملاقات با عزیزشان و اطلاع یافتن از وضعیت و شرایط وی بودند که با برخوردهای وحشیانه و توهین آمیز فرجی نژاد مواجه شدند.
در طی هفته های اخیر فشارها بر زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج و بعضی از خانواده های آنها بصورت طاقت فرسایی شدت یافته است.در حال حاضر علاوه بر رضا جوشن ۵ زندانی سیاسی دیگربنام های بهروز جاوید طهرانی ، محمد علی منصوری،صالح کهندل،فرزاد مددزاده و ارژنگ داودی در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین و بند سپاه زندان گوهردشت کرج زندانی هستند. از زمان انتقال آنها تاکنون از وضعیت و شرایط آنها هیچ خبری در دست نیست.
فرجی نژاد رئیس اطلاعات زندان گوهردشت کرج که یکی از عوامل اصلی وارد کننده مواد مخدر به زندان گوهردشت کرج و قرار دادن آن در اختیار باندهای مافیایی در زندان برای فروش به زندانیان عادی می باشد.او همچنین از شکنجه گران قصی القلبی است که که زندانیان سیاسی و عادی معترض را در شکنجه گاه زندان گوهردشت کرج مورد شکنجه جسمی و جنسی قرار می دهد و تا به حال تعدادی از زندانیان عادی در اثر شکنجه های وحشیانۀ وی به قتل رسانده شده اند و یا دچار معلولیت جسمی شده اند.
از طرفی دیگر سکوت و برخورد تبعیض آمیز و گزینشی نسبت به اخبار زندانیان سیاسی از طرف رادیو و تلویزیونهای فارسی زبان کشورهای اروپایی و امریکایی که خود را مدافع حقوق بشر و دمکراسی وانمود می کنند اصول اولیۀ خبرنگاری و بی طرفی را بطور عیان نقض می کنند که باعث رنجش تمامی زندانیان سیاسی شده است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، تشدید فشارهای طاقت فرسا و غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی زندان گوهردشت که علاوه بر در ایزوله نگه داشتن آنها،ممانعت از درمان، حال اقدام به انتقال آنها به سلولهای انفرادی شکنجه گاه های وزارت اطلاعات برای شکنجه های جسمی و روحی می نمایند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران برای مصاحبه با زندانیان سیاسی و خانواده های آنها و تهیۀ گزارشی از جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای و ارائۀ آن به سازمان ملل جهت گرفتن تصمیمات لازم می باشد.
اعتصاب غذای دکتر خزعلی دراوین، وارد 22 مین روز شد

در تهران گفته می شود که ایت الله خزعلی پدر دکتر مهدی خزعلی از طرف برخی مراجع و روحانیون تحت فشاری سنگین قرار گرفته تا برای بیرون آوردن فرزندنش از زندان اوین و انتقال وی به بیمارستان اقدام کند. دکتر خزعلی که از جانبازان بسیج در زمان جنگ با عراق است، از 22 روز پیش در اعتصاب غذا بسر می برد. با آنکه تاکنون هیچ خبر رسمی در باره بازداشت وی از قول دادستان و یا مقامات دیگر قضائی منتشر نشده، اما همه میدانند که او را به جرم انتقادهای مکرر از دولت احمدی نژاد روی وبلاگ خزعلی دستگیر کرده اند. به همین بهانه، سال گذشته خزعلی را بازداشت و در زندان زیر مشت و لگد و شکنجه سفید بردند که وی پس از بیرون آمدن از زندان دست به افشاگری زده و مطالبی در باره این دوران نوشت و منتشر کرد.
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin