۱۳۹۰ شهریور ۱۴, دوشنبه


ویکی لیکس: نام و هویت منابع و عوامل آمریکا در ایران علنی شد

میدل ایست برلین/ بیش از ۲۵۰هزار سند محرمانه دیپلمات های آمریکا با ذکر نام منبع و هویت کامل افراد در اینترنت قابل دست رسی ست. در اثر یک اشتباه، اصل تمام اسناد دیپلمات های آمریکا که تاکنون نسخه ویراستاری آن توسط ویکی لیکس منتشر شده بود، به بیرون درز کرده و در دست رس همگان قرار گرفته است.
نام تمام افراد و منابعی که از ایران برای آمریکا گزارش می دادند و در اسناد ویکی لیکس تاکنون با علامت ضربدر مشخص شده بود، علنی شده و قابل دیدن است.
۱ـ اصل اسناد کجاست؟
در اینترنت پرونده ای به حجم یک و هفتاد و سه مگابایت وجود دارد که برای همه قابل دست رسی ست. برای باز کردن این پرونده نیاز به یک کد هست. این کد در اینترنت موجود است و برای کسانی که اندکی اطلاع ازاینترنت دارند، قابل دریافت است.
در این پرونده بیش از ۲۵۰ هزار سند دیپلمات های آمریکا که بخشی از این اسناد از طرف ویکی لیکس سال گذشته انتشار یافت دیده می شود.
علاوه برآن، در این پرونده اسناد محرمانه ای هست که هنوز منتشر نشده اند.
این پرونده بطور دقیق حاوی ۲۵۱.۲۸۷ سند دیپلمات های آمریکا ست .
۲ـ تفاوت این اسناد با اسناد قبلی ویکی لیکس چیست؟
سال گذشته ویکی لیکس چهار ماه قبل از انتشار ، تمام اسناد را در اختیار بعضی رسانه ها مانند اشپیگل، لوموند، ال پاییس، گاردین و نیویورک تایمز قرار داد تا نام افرادی را که با انتشار اسناد ممکن است جان آن ها در معرض خطر قرار گیرد، حک کنند و بجای آن ضربدر قرار دهند.
اسنادی که تاکنون ویکی لیکس و یا این رسانه ها منتشر می کردند نام منابع مشخص نیست. اما در اسنادی که در این پرونده هست، نام افراد دیده می شود.
گروه میدل ایست برلین، مدتی ست که این پرونده راباز کرده است و نگاهی گذارا به آن انداخته. اما تاکنون مطالعه نکرده است. 
به گفته بعضی خبرنگاران آلمانی که فرصت مطالعه بخشی از این گزارشات  را کرده اند، در این اسناد نام منابع و یا "عوامل سازمان های امنیت"  کشورهای اسراییل، اردن، ایران ، افغانستان دیده می شود. بطور مثال به نقل از منبعی که از ایران گزارش می دهد و در سند هویت وی قابل تشخیص است، آمده:"در ایران مردم باید طوری وانمود کنند که گویا از این ملاهای احمق و دیوانه تبعیت می کنند".
ویا در یکی دیگر از اسنادی که شماره ۰۹KUALALUMPUR۹۹۱ را دارد و در اواسط سپتامبر ۲۰۰۹ مخابره شده است، نام منبع ایرانی بطور کامل درج شده است. این منبع مشخصات یک شرکت پوششی را که به خرید سلاح مشغول است، لومی دهد.
این سند جزء اسنادی ست که تاکنون از طرف ویکی لیکس منتشر نشده است.
۳ـ چگونه این اسناد به بیرون درز کرد؟
این پرونده در حقیقت، یکی از آرشیو های ویکی لیکس است و باز کردن آن نیاز به رمز ورودی دارد. آسانژ، سخن گوی ویکی لیکس، قبلا این  پرونده را محض احتیاط  در جایی ذخیره کرده  و رمز را به خبرنگارگاردین داده بود. گویا وی بعدا فراموش کرد این پرونده را پاک کند.
درکتابی که گاردین در باره ویکی لیکس منتشر کرده ، این کد درج شده است. بدین وسیله کد به بیرون درز کرد. آسانژ در موضع گیری خود گاردین را مسول درز اسناد و پیامدهای آن می داند و اعلام کرد که بر علیه این روزنامه شکایت خواهد کرد. گاردین می گوید که آسانژ در آن زمان گفت که این کد موقتی ست و پس از مدت کوتاهی باطل خواهد شد، به همین خاطر در آن کتاب درج شده است.
۴ـ پیامدها
دیپلمات های غربی نگران آنند که انتشار این اسناد باعث به خطر افتادن جان افرادی شود که برای آمریکا گزارش ارسال می کردند.
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin