۱۳۹۰ تیر ۲۳, پنجشنبه

وکیل امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی: تا کنون اجازه ملاقات با موکلم داده نشده است

علیرغم اعلام و پذیرش وکالت اینجانب از زندانی مزبور در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران، متأسفانه قریب یک ماه است که درخواست ها و پیگیری های مکرر ما جهت ملاقات با امید به نتیجه ای نرسیده است. علیرغم دستور مساعد شعبه ١٥ دادگاه، به لحاظ دخالت غیرقانونی دادستان تهران تا کنون اجازه ملاقات با موکلم داده نشده است.
این بخشی از اظهارات سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در آمریکا، در گفتگو با سایت جرس است.
به گزارش جرس، سعید خلیلی، وکیل دکتر امید کوکبی از نخبگان علمی جهانی در رشته فیزیک لیزر که مدت پنج ماه است به اتهامات امنیتی دربند 350 اوین در بازداشت به سر می برد با اشاره به نزدیک بودن وقت رسیدگی دادگاه و عدم امکان دفاع از متهم در صورت ملاقات نکردنش با وی و در نتیجه بی اطلاع ماندن از دفاعیات و استدلالات زندانی گفت: با توجه به اینکه موکلم در ملاقاتهایی که با خانواده خود داشته از آنچه که در دوران بازجویی و مدت طولانی حبس انفرادی بر وی گذشته است شکایت داشته و واقعاً معلوم نیست  شرایط نگهداری و بازجویی های چگونه بوده است بنابراین و با این وصف قطعاً بدون ملاقات با زندانی و شنیدن اظهاراتش ، دفاع از موکل برای ما میسر نبوده و معلوم نیست که دادگاه چگونه برگزار شود.
خلیلی گفت: طی نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه با گلایه از اقدام دادستان تهران در ممانعت از ملاقات وکلا با موکلینشان ، مشروح قضیه و دلایل غیرقانونی بودن تصمیمات وی را اعلام نموده و تقاضای مداخله ایشان را کرده ایم.
وی با اشاره به اظهار نارضایتی رئیس قوه قضائیه از مصاحبه های وکلا با رسانه ها گفت : در برابر این همه بی قانونی و تضییع حقوق اولیه زندانیان و بی تفاوتی و جوابگو نبودن مسئولین ، وکلا غیر از مصاحبه و اطلاع رسانی چارۀ دیگری ندارند و نباید از این بابت از ایشان گله کرد .
وکیل دکتر کوکبی  با اشاره به نامه اخیر رئیس کانون وکلای مرکز به رئیس دادگستری تهران گفت : خواجه ما در فکر نقش ایوان است ، در حالی که ابتدایی ترین حقوق وکالت و اصول آیین دادرسی نادیده گرفته می شود ، بازرسی نکردن کیف وکلا و یا نگرفتن موبایل ها پیش کش ، شما برای این اوضاع آشفته وکالت فکری بکنید؛ آن بی حرمتی ها قابل تحمل است اما بدون ملاقات با موکل چگونه می توان وکالت کرد ؟
دکتر امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا، بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام ورود به ایران در فرودگاه بازداشت و به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» یک ماه در بند 209 زندان اوین در انفرادی، و بعد در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.
امید کوکبی، ترکمن و از اهل سنت است و هیچ گونه سابقه فعالیت سیاسی ندارد.
امید کوکبی از «نخبگان المپیادی ایران»، با کسب رتبه ۲۹ در کنکور در رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. وی پس از اخذ لیسانس، به آلمان رفته و در آنجا فوق لیسانس می‌گیرد و سپس دکترای خود را در اسپانیا در رشته فیزیک اتمی در گرایش لیزر کسب می‌کند. دکتر امید کوکبی در سال ۲۰۱۰ توانسته از دانشگاه تگزاس آمریکا برای فوق دکترا پذیرش بگیرد.
در بازجویی‌های  کوکبی، از وی سئوال شده چرا دولت آمریکا به تو ویزا می‌دهد؟ وی پاسخ داده چون من دانشجوی آنجا هستم. پرسیده‌اند که هنگام درخواست ویزا در سفارت آمریکا چه چیزی بیان کرده است؟ وی پاسخ داده از دلیل من برای ادامه تحصیل در آنجا سوال کرده‌اند که من گفته‌ام به دلیل علاقه‌ام به این رشته و کمبود امکانات این رشته در ایران به ایلات متحده آمده ام. بر اساس این پاسخ‌ها وزارت اطلاعات کوکبی را به “ارتباط با دولت متخاصم” متهم کرده است.
گفتنی است کوکبی به دلیل دریافت هزینه سفر از سوی دانشگاه تگزاس به «کسب درآمد نامشروع» متهم شده است.
اینک قرار است وی توسط قاضی صلواتی محاکمه شود؛ صلواتی ازجمله سه قاضی دادگاه انقلاب (همراه با قاضی مقیسه و قاضی پیرعباس) است که در صدور احکام سنگین برای متهمان پس از انتخابات، کارنامه ی غریبی از خود بجا گذاشته است.
برگرفته از: دانشجو نیوز
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin