۱۳۹۰ مرداد ۴, سه‌شنبه


  فقط در ماه تیر بیش از ۲۳۰ هزار مورد نقض حقوق بشر
 
مجموعه فعالان حقوق بشر با استناد به موارد انتشار یافته طی تیرماه امسال بیش از ۲۳۰ هزار مورد نقض حقوق بشر توسط دستگاه های امنیتی و قضایی رژیم، علیه مردم را ثبت و آن را طی گزارشی منتشر کرده است.

در میان آمار حقوق نقض شده و جرائم دسته بندی شده، تعداد اعدام های گروهی و انفرادی، برجسته و تکان دهنده اند. به اعتراف دادستان عمومی و انقلاب مشهد، ظرف یک ماه اخیر تنها در زندان وکیل آباد این شهر، ۵ مرحله اعدام گروهی صورت گرفته اند. او اعدام شدگان را متهم به انواع جرائم مربوط به مواد مخدر می داند و به تعداد دقیق اعدام شدگان هم اشاره ای نمی نماید. اما بر اساس گزارشات همین مراکز نشر آمار، در تیرماه سال جاری ۳۰ شهروند در چند شهر به دار آویخته شدند که احکام دستکم سه تن از این افراد در ملاء عام و در کرمانشاه به اجرا درآمده اند. بر اساس همین آمار از سوی دستگاه قضایی ۵۵ نفر نیز به مجازات مرگ محکوم شدند که تنها ۴۰ مورد از این احکام در اردبیل صادر شده اند.

بر اساس این آمار، بیشترین و وسیع ترین موارد نقض حقوق، به زندان ها و زندانیان مربوط می شوند. ناظران و مدافعان حقوق زندانیان، ظرف یکماه گذشته بیش از ۲۲۰ هزار مورد نقض حقوق زندانی را به ثبت رسانیده اند. تراکم جمعیت در زندان ها، تعمد در بی اعتنایی به زندانیان بیمار و گروگان گرفتن داروهای آنان، دریغ ورزی از ارائه امکانات و خدمات پزشکی و درمانی به زندانیان، محروم کردن زندانی از ملاقات و هواخوری، لغو مرخصی زندانیان، قرنطینه کردن زندانی و عدم تفکیک زندانی بر حسب جرم و انتقال زندانیان سیاسی به بند زندانیان عمومی، نقل و انتقال مخفیانه‌ زندانیان و بی خبری خانواده‌ های انان، پرونده‌ سازی جدید برای زندانیان در جریان نقل و انتقال انان از موارد نقض شده حقوق زندانیان در زندان هاست. یکی از آن موارد بسیار مستند نقض حقوق زندانیان بیمار که می توان به آن اشاره کرد، انتشار نامه ای است از سوی مدیر کل سازمان زندان ها که دستور به کاهش خدمات پزشکی در زندان را به مدیران تحت امر خود می دهد و از آنان می خواهد که ''در منابع مالی زندان صرفه جویی شود.''‌

تعداد موارد حقوق نقض شده مربوط به فعالان کارگری، هنرمندان و روشنفکرانی که یا دستگیر و به زندان منتقل شده اند یا حکم سنگین زندان گرفته اند و یا با وثیقه های سنگین موقتا آزاد گردیده اند نیز قابل توجه اند. نقض حقوق انسانی در حوزه کارگری، عملا زندگی و معیشت کارگران را نشانه رفته است. در طول ماه گذشته تعدادی از کارگران دستگیر و به زندان انتقال یافته اند، تعداد زیادی از کار تعلیق و بیکار شده اند، دستمزدهای ناچیز بسیاری از کارگران برای چندمین ماه بتعویق افتاده است، امنیت شغلی بسیاری از کارگران زیر سؤال رفته و چند مورد هم به دلیل سودجویی و نادیده گرفتن استانداردهای ایمنی محیط کار از سوی کارفرما، کارگران حادثه دیده اند. در طول یک ماه اخیر به علت نبود ایمنی در محل کار، ۵ کارگر جان خود را از دست داده اند.

موارد بسیاری از نقض حقوقی که در این آمار آمده است با اعلام آغاز طرح ''‌تفکیک جنسیتی‌'' در دانشگاه ها و در جریان اجرای طرح های ''‌امنیت محله محور‌'' و ''‌امنیت اخلاقی‌'' و ''‌حجاب و عفاف‌'' صورت گرفته اند. با آغاز اجرای این طرح ها از طریق زورگویی به مردم و برخورد خشونت آمیز به آنان بویژه به زنان، ابتدایی ترین حقوق بشری زیرپا گذاشته شده اند. بنا به همین آمار، نقض حقوق زنان در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است. ظرف یکماه اخیر صدها زن را به بهانه بدحجابی در شهرهای مختلف بازداشت کرده اند. ممنوع کردن زنان از رفتن به قهوه خانه ها و زنانه کردن پارک چیتگر تهران، تازه ترین نمونه های نقض این حقوق در ماه گذشته است.

بی حرمتی به مردم در کوچه و محلات، هتک حرمت و حیثیت انسان ها در انظار عموم، اعمال تنبیهاتی که اساسا ماهیتی مرعوب کننده دارند مانند آویختن آفتابه به گردن بازداشت شدگان و گرداندن آنان در کوچه و خیابان به منظور ''‌عبرت آموزی‌''، مصداق روشن تحقیر انسان و تهدید جامعه است. این اقدامات به هر نامی و با هر هدفی صورت بگیرند، نقض آشکار ابتدایی ترین حقوق انسانی انسانهاست.

بر اساس این آمار در طول یکماه گذشته ۶۳ مورد نقض حقوق اقلیت های مذهبی صورت گرفته اند. به عنوان نمونه در مشهد ماموران امنیتی به شرکتی مراجعه می کنند و به زور مانع از ادامه فعالیت اقتصادی ۱۵ تن از کارمندان بهایی آن می شوند. یا برای ۱۴ تن از دراویش گنابادی حکم شلاق صادر می کنند.

در همین یکماه اخیر در منطقه مرزی کردستان ۷ کولبر را به قتل رسانده و ۷ تن دیگر را مجروح کرده و اموال کشته شدگان و مجروحان را به غارت برده اند. نیروهای حکومتی در جریان حضورشان در نقاط مرزی کردستان و توپباران نوار مرزی، روزانه بخشی از زمین های کشاورزی، جنگل ها و مراتع این منطقه را به آتش می کشند و زندگی عادی مردم منطقه را مختل نموده اند.

بر اساس این آمار در طول یکماه اخیر و در مقایسه با همین ماه در سال گذشته نقض حقوق کودکان نیز ۴۰ درصد افزایش داشته است. در این گزارش آمده است که چگونه ظرف این یکماه در نتیجه عدم حساسیت ارگان های ذیربط، دامنه کودک آزاری بشدت بالا گرفته است و چند کودک جان خود را در نتیجه اعمال خشونت از دست داده اند.

چنین رژیمی با این درجه از تجاوزگری و با این درجه از زیرپا نهادن ابتدایی ترین حقوق شهروندان شایسته زندگی انسان امروز نیست. رژیمی که بقایش به سلب ابتدایی ترین حقوق شهروندانش گره خورده باشد، باید به زباله دان تاریخ سپرده شود. با مبارزه متحدانه و متشکل و سراسری چنین سرنوشتی را برای رژیم جمهوری اسلامی باید تدارک دید.
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin